כמו שאנחנו כבר יודעים ,מיליארדי בקטריות, וירוסים ופטריות חיות עלינו ובגופינו ושמירה על מערכת יחסים בריאה ומאוזנת בינינו היא אך ורק לטובתנו.

בקטריות אלו יוצרות יחדיו את המיקרוביום (שעליו דיברנו במאמר הקודם) שהיא קהילת בקטריות עשירה האחראית על פעולות שונות בגופינו. הבקטריות במעיים מעכלות את האוכל שהגוף לא יכול לעבד ומהם הוא מייצר
חומרים חיוניים לגופינו שמחזקים את המערכת החיסונית ומגנים עלינו מפני בקטריות תוקפניות.

אנחנו עדיין לא יודעים איזה בקטריות יותר טובות או פחות טובות אנו צריכים לצרוך בשביל מערכת עיכול בריאה יותר, אבל אנחנו יודעים שהמעיים צריך מגוון של סוגי חיידקים בשביל פעילות מעיים טובה יותר.

קיימים הרבה גורמים שמשפיעים על המיקרוביום ועל איזון הבקטריות במעיים, כמו:

  • תרופות שאנו נוטלים
  • הסביבה שאנחנו נמצאים בה
  • התזונה שלנו

נכון שאנחנו לא יכולים לשלוט בכל הגורמים המשפיעים על המיקרוביום אבל אנחנו כן יכולים לשלוט על איזון טוב יותר בעזרת המזון שאותו אנו בוחרים לצרוך.

לדוגמה: סיבים תזונתיים שקיימים באגוזים, ירקות, פירות, קטניות ודגנים הם המזון המושלם עבור בקטריות המיקרוביום. כשהבקטריות מקבלות סיבים תזונתיים הן יוצרות מהן חומצות שומן קצרות שבעזרתם אנו מחזקים את דפנות המעי ואת המערכת החיסונית בנוסף לזה אנו גם מסייעים במצבים דלקתיים שיכולים לגרות למחלות רבות.

ככל שנאכל יותר סיבים תזונתיים כך נרבה את הבקטריות הטובות בגופינו.

במחקרים שנעשו לאחרונה מדענים החליפו את התזונה היומית של קבוצת אנשים מאזור כפרי לתזונה מערבית עשירה בבשר ושומן. לאחר כשלושה שבועות, הכפריים הראו סממנים של דלקתיות חריפה במעי הגס! באותו זמן החליפו גם לקבוצה מערבית את התזונה היומית לתזונה עשירה בסיבים ודלת שומן והתוצאות היו הפוכות לגמרי.

אז מה משבש את האיזון הבקטריות בגופינו?

כשאנחנו אוכלים יותר מזונות מעובדים וחסרי סיבים הבקטריות הטובות מקבלות פחות מזון כדי להתקיים עד למצב שבו הם פשוט, מתות מרעב. כך פוחת מספרם של הבקטריות הטובות ונגרם שינוי במאזן הבקטריות.

במחקר אחר שנעשה באוניברסיטת ייל גילו שירקות, פירות, קקאו, קפה ויין אדום מכילים פוליפנולים שהם נוגדי חמצון טבעיים אשר מגבירים את מגוון הבקטריות בגופינו. לעומת זאת, מזונות עתירי שומן ומזון מעובד הראו ירידה במגוון הבקטריות.

חשוב לדעת כי גם אופן הכנת האוכל משפיע על איזון הבקטריות. בדרך כלל, מזון שעובר עיבוד כמו בישול או טיגון גורם לאיבוד הסיבים, ולכן עדיף לנו לאכול פירות טריים, ירקות מאודים ומזון במצבו הבסיסי.

ישנם דרכים נוספות שעיבוד המזון דווקא מועיל ועוזר להגביר את הבקטריות הטובות וידוע גם כפרוביוטיקה, מאכלים שעברו תסיסה מכילים בקטריות פרוביוטיות.

התססה היא שיטה ששימשה בעבר כדרך לאחסן את האוכל ללא מקרר ועד היום ישנם מזונות שעוברים התססה כמו כרוב כבוש, טמפה וגם יוגורט ביו.

היתרון הגדול בצריכת יוגורט טבעי שאנו מגבירים משמעותיים את כמות החיידקים הטובים במעיים וגורמים לאיזון טוב יותר של הבקטריות בגופינו.

מאמרים מומלצים

השאירו תגובה

צור קשר

אנחנו לא נמצאים כרגע, אבל אתם יכולים לשלוח לנו מייל ונחזור אליכם מייד.

לא קריא? טקסט חדש captcha txt
שינוי גודל גופנים
סוגי הבקטריות הנמצאות בגוף האדםהשפעת בקטריות על המוח